عنوان گروه خبري / انتشارات .
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ 
  • کد خبر : ۱۸۵۲
مقدمه ­ای بر پیكره دانش معماری سازمانی

نام کتاب: مقدمه ­ای بر پیکره دانش معماری سازمانی 
مولف:امیر مهجوریان
انتشارات: ادیبان روز


کتاب مقدمه ­ای بر پیکره دانش معماری سازمانی به کوشش امیر مهجوریان - معمار سازمان و سیستم - در قالب هفت فصل و 582 صفحه تدوین و توسط انتشارات ادیبان روز منتشر شده است. در پیشگفتار این کتاب آمده است: تبعیت از نظام معماری سازمانی به معنای پذیرش اصول برنامه‌محوری، جامع‌نگری، کل‌نگری و روش‌مندی است: برنامه‌محوری بر تقدم برنامه‌ریزی و طراحی (معماری) بر پیاده‌سازی و اجرا تأکید دارد؛ نگاه کل‌نگر معماری نیازمند تفکر سیستمی متناسب با مقتضیات عصر انفجار اطلاعات و پیچیدگی است؛ جامع‌نگری مستلزم نگاه یکپارچه و همه‌جانبه به ابعاد سیستم-سازمان و طراحی راهکار بهینه است؛ نهایتاً روش‌مندی معماری با به‌کارگیری سیستماتیک چارچوب‌ها، استانداردها و بهروش‌های معماری معنا پیدا می‌کند.

امیر مهجوریان در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره دلیل نگارش این کتاب اظهار داشت: اگرچه مفهوم و ضرورت نظام معماری سازمانی به نظر واضح می‌آید، اما گستره گفتمان و کاربرد آن دربردارنده مکاتب فکری متفاوت، سبک‌های متنوع، چارچوب‌های متعدد، تعاریف مختلف و تفاسیر پیچیده‌ای است که همین موضوع سبب عدم تدوین یک مرجع جامع و مورد اجماع به‌عنوان پیکره دانش این رشته شده است. «پیکره دانش» به معنای مجموعه‌ای کاملی از مفاهیم، اصطلاحات و تکنیک‌ها در یک حرفه یا حوزه موضوعی است که دانستن آن برای متخصصان مربوطه ضروری قلمداد می‌شود.
در این کتاب، نویسنده با بررسی مجموعه منابع مهم معماری سازمانی اعم از مقالات، کتب، گزارش‌ها، استانداردها، چارچوب‌ها و سایر مراجع سودمند از اواسط دهه 1980 تا ابتدای سال 2020، سعی در سازمان‌دهی مجموعه مفاهیم، تکنیک‌ها و روش‌های این حوزه در قالب پیش‌نویس پیکره دانش معماری سازمانی نموده است. این کتاب علاوه بر کاربردهای دانشگاهی و پژوهشی، زمینه ­سازی برای صنعتی ­سازی دانش و تجارب داخلی معماری سازمانی در مقیاس جهانی یا منطقه ­ای را نیز مدنظر داشته است.

علاقمندان برای تهیه کتاب می توانند به کتابفروشی های معتبر مراجعه نموده یا به صورت آنلاین از وب سایت انتشارات ادیبان روز اقدام به تهیه کتاب نمایند.
سرفصل مطالب و صفحات ابتدایی کتاب جهت اطلاع علاقمندان قابل دانلود است: چکیده کتاب مقدمه ای بر پیکره دانش معماری سازمانی دانلود فایل  [حجم: 612.25 Kb] (تعداد دانلود: 0)

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0